Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 38

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 38

PODSTAWA PRAWNA

 

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (tekst jedn. Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483, z 2001 r. Nr 28, poz. 319, z 2006 r. Nr 200, poz. 1471, z 2009 r. Nr 114, poz. 946)
  • Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. nr 120, poz. 526)
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078,1287)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły
    I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
  • Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu
    i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz .U. z 2021 r. poz. 276)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116 i 1383)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 oraz z 2022 r. poz. 935 i 1116)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy
  • Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024
  • Statut Przedszkola Publicznego nr 38 w Szczecinie

 

 

  1. Wstęp

            Program wychowawczo - profilaktyczny realizowany w Przedszkolu Publicznym nr 38                w Szczecinie opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną i radę rodziców, wynikających z obowiązującej w placówce koncepcji pracy.  Istotą działań wychowawczych przedszkola jest współpraca całej społeczności przedszkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w placówce, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą przedszkola, oprócz jego funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z wychowanków oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie dzieci w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej.

            Program tworzy spójną całość z przedszkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.

            Przedszkolny program wychowawczo - profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do wychowanków, rodziców i nauczycieli.

             Program został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku przedszkolnym, z uwzględnieniem:

  • Wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora
  • Ewaluacji  programu wychowawczego realizowanego w ubiegłych latach
  • Wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, w oparciu o analizę SWOT)
  • Innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla placówki (wnioski nauczycieli , specjalistów, rodziców)

            Podstawowym celem realizacji programu wychowawczego jest wspieranie dzieci i ich rodziców w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu jest kultywowanie tradycji i ceremoniału przedszkola.

Podstawowe zasady realizacji  programu wychowawczego obejmują:

  • powszechną znajomość założeń programu – przez wychowanków, ich rodziców
    i wszystkich pracowników przedszkola,
  • zaangażowanie wszystkich podmiotów przedszkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
  • respektowanie praw wszystkich członków przedszkolnej społeczności oraz kompetencji organów przedszkola (dyrektor, rada rodziców, grono pedagogiczne),
  • współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym placówki (np. udział organizacji
    i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą ),
  • współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
  • inne (ważne dla placówki, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).

 

  1. Misja przedszkola

Nasze przedszkole:

  • zapewnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną, stosującą nowoczesne metody wychowania,
  • dba o swój pozytywny wizerunek, współpracuje z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
  • tworzy warunki do nabywania przez dziecko umiejętności zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi,
  • respektuje prawa dziecka- członka Unii Europejskiej, mieszkańca Ziemi,
  • jest placówką nowoczesną, przyjazną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej, nastawioną na osiąganie sukcesów na miarę ich indywidualnych możliwości,
  • promuje najwyższe wartości moralne, respektuje prawo, rozwija w dzieciach optymizm
    i poczucie własnej wartości,
  • zapewnia dzieciom opiekę w przyjaznym i bezpiecznym środowisku- zgodnie
    ze standardami UE,
  • umożliwia wszechstronny rozwój dzieci, zgodnie z ich wrodzonym potencjałem
    i możliwościami.

 

III. Sylwetka absolwenta

To dziecko:

  • znające siebie i swoje możliwości,
  • akceptujące odrębność innych,
  • potrafiące odnaleźć się w nowej sytuacji,
  • rozwiązujące problemy,
  • dążące do osiągnięcia sukcesu i radzące sobie z porażkami,
  • podejmujące działania,
  • mające dobrze rozwinięte procesy poznawcze- adekwatnie do swoich możliwości intelektualnych i rozwojowych,
  • lubiące działania twórcze,
  • pełne inicjatywy, odważne i samodzielne,
  • kreatywne, z rozwiniętą wyobraźnią,
  • odróżniające dobro od zła, mające wiele empatii,
  • przyjaźnie nastawione do koleżanek i kolegów,
  • przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji, wykazujące się dojrzałością emocjonalną i społeczną,
  • chętnie uczące się, rozwijające swoje zainteresowania i talenty,
  • posiadające bogatą wiedzę o życiu przyrodniczym,
  • rozumiejące i przestrzegające zdrowy styl życia.

 

  1. CELE OGÓLNE

Działalność wychowawcza w placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  • fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie zachowań prozdrowotnych, w tym w zakresie przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się COVID-19 oraz chorób cywilizacyjnych,
  • psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi dziecka, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób
    z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów
    w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
  • społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej (np. epidemia COVID-19, sytuacja kryzysowa dzieci z Ukrainy),
  • aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.

Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

1) Współdziałanie całej społeczności przedszkolnej na rzecz kształtowania u wychowanków wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,

2) Kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność
za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,

3) Współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,

4) Wzmacnianie wśród wychowanków więzi z przedszkolem oraz społecznością lokalną,

5) Kształtowanie przyjaznego klimatu w placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych , w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i rodzicami,

6) Rozwijanie u dzieci postawy akceptacji i ciekawości poznawczej wobec różnic kulturowych prezentowanych przez dzieci – cudzoziemców,

7) Wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i rodziców,

8) Kształtowanie u dzieci postaw prospołecznych, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu
w życiu społecznym,

9) Przygotowanie dzieci do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej
i europejskiej,

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

  • Wspomaganie rozwoju mowy poprzez ćwiczenia ortofoniczne i poszerzanie zasobu słów,
  • Wspomaganie procesów poznawczych poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych,
  • Wspomaganie rozwoju intelektualnego dziecka poprzez edukację matematyczną
    i rozumienie otaczającego je świata,
  • Wychowanie dziecka przez sztukę: dziecko tworzy różne formy plastyczne, uczestniczy w zajęciach umuzykalniających, dziecko widzem i aktorem,
  • Doskonalenie sprawności manualnej i motorycznej u dziecka poprzez ćwiczenia usprawniające motorykę małą i dużą,
  • Rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych dzieci.

 

Cele programu:

  • uświadamianie dzieciom ich praw i obowiązków,
  • dbanie o prawidłową kondycję psychiczną dzieci,
  • kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym,
  • kształtowanie postawy szacunku względem drugiego człowieka,
  • rozwijanie umiejętności przestrzegania norm i zasad społecznych,
  • kształtowanie odporności emocjonalnej, niezbędnej do radzenia sobie ze stresem i porażką,
  • kształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia swojego i innych ,
  • wspieranie wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia,
  • wdrożenie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa,
  • wzmacnianie wśród wychowanków więzi z przedszkolem oraz społecznością lokalną,
  • budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych , relacji dziecka z dorosłymi oraz
    z rodzicami,
  • budowanie wśród dzieci postawy akceptacji i tolerancji,
  • minimalizowanie rozwoju trudnych i niepokojących zachowań u dzieci poprzez odpowiednią diagnozę i wsparcie .

 

Zadania profilaktyczne programu to:

  • Zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w przedszkolu,
  • Poszerzanie wiedzy na temat zasad ruchu drogowego,
  • Promowanie zdrowego stylu życia,
  • Rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych,
  • Rozwijanie świadomości na temat niebezpieczeństw związanych z technologią informacyjno-komputerową- dążenie do bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowej,
  • Uczenie konstruktywnych metod wyrażania emocji,
  • Wspieranie dziecka w trudnych sytuacjach,
  • Budowanie prawidłowego poczucia własnej wartości dziecka,
  • Rozwijanie i utrwalanie wśród dzieci postawy akceptacji i tolerancji dla odmienności- włączanie do grupy rówieśniczej dzieci przybyłych z Ukrainy.

 

  1. Struktura oddziaływań wychowawczych
  2. Dyrektor przedszkola:
  • dba o prawidłowe funkcjonowanie przedszkola i poziom pracy wychowawczej
    i opiekuńczej, pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
  • koordynuje, organizuje i nadzoruje działania wychowawcze,
  • dba o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w przedszkolu,
  • stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka,
  • czuwa nad realizowaniem przez dzieci obowiązku przedszkolnego,
  • inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia,
  • dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie przedszkola zarówno wychowanków jak
    i pracowników placówki.

 

  1. Powinności nauczyciela wychowawcy:
  • pierwotne i największe prawa wychowawcze posiadają rodzice, obowiązkiem nauczycieli
    i specjalistów jest wspieranie rodziców w dziedzinie wychowania,
  • poznaje dzieci oraz ich środowisko, co pozwala mu na udzielanie wychowankom wszechstronnej pomocy,
  • utrzymuje stały kontakt z rodzicami w celu :
  1. a) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
  2. b) włączania rodziców w życie grupy i przedszkola
  • respektuje prawo rodziców do modyfikacji pracy przedszkola,
  • zna i przestrzega prawa dziecka,
  • kształci i wychowuje dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w duchu humanizmu, tolerancji, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej i szacunku do pracy,
  • propaguje zasady kulturalnego zachowania,
  • troszczy się o zdrowie dzieci, w szczególności poprzez wdrażanie ich do dbałości o higienę osobistą oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • tworzy bezpieczną dla dziecka atmosferę, warunkującą zdrowie fizyczne
    i psychiczne,
  • stosuje środki wychowawcze wzmacniające pozytywne zachowania dzieci,
  • udziela pomocy dzieciom w przezwyciężaniu wszelkich niepowodzeń,
  • dba o dobre relacje wychowanków w grupie, rozwijanie wzajemnej pomocy
    i współpracy rówieśniczej,
  • dąży do integracji wszystkich dzieci w grupie, tolerancji i akceptacji dla odmienności ,
  • współpracuje ze specjalistami udzielającymi dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce.

3.Rodzice:

  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci,
  • współdziałają z nauczycielami i specjalistami w sprawach wychowania
    i kształcenia dzieci,
  • uczestniczą w zebraniach organizowanych przez przedszkole,
  • biorą udział w uroczystościach i imprezach organizowanych przez placówkę,
  • zachęcają dzieci do aktywnego uczestnictwa w konkursach, imprezach, projektach, wycieczkach organizowanych przez placówkę.

4.Pedagog specjalny:

  • współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami
    i dziećmi w:

- rekomendowaniu dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia aktywnego uczestnictwa wychowanków w życiu przedszkola  oraz tworzeniu warunków dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami,

- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci,

- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci,

- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,

  • współpracuje z zespołem do spraw pomocy psychologiczno - pedagogicznej
    w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • udziela pomocy psychologiczno - pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
  • współpracuje, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami (m. in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny),
  • przedstawia radzie pedagogicznej propozycje w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wymienionych wyżej zadań.
  1. Psycholog:
  • diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej dzieci,
  • udziela dzieciom, rodzicom i nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
  • prowadzi działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci,
  • bierze udział w spotkaniach zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej celem opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • współpracuje z nauczycielami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy dzieci,
  • służy doradztwem i prowadzi psychoedukację dla nauczycieli, wspiera ich
    w identyfikowaniu problemów dzieci i prowadzeniu zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych.
  1. Rada Rodziców:
  • reprezentuje ogół rodziców przedszkola oraz podejmuje działania wspierające proces

wychowawczy przedszkola,

  • współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,
  • współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczego przedszkola,
  • pozyskuje i gromadzi środki finansowe w celu wspierania działalności przedszkola,
  • organizuje formy aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań przedszkola.

 

  1. Kalendarz uroczystości i zadań w przedszkolu w roku szkolny 2023/2024

  Wrzesień:

  • Zebrania organizacyjno-informacyjne z rodzicami
  • Festyn rodzinny
  • Dzień Przedszkolaka
  • Przedszkole w kwiatach – akcja zbierania cebulek kwiatowych i posadzenia ich
    w ogrodzie przedszkolnym
  • Udział w akcji „Kasztanowy zawrót głowy”
  • Dzień Chłopaka
  • Zarybianie Głębokiego
  • Realizacja projektu „Miś z tęczowego przedszkola w świecie polskiej literatury”: Wykonanie plakatu promującego realizowany projekt
  • Spacery i wycieczki w obrębie miasta

 

Październik:

  • Pasowanie na starszaka
  • Pasowanie na „ Żaczka przedszkolaczka”
  • Akcja „Całe przedszkole w kwiatach”
  • Koncert Pro Musica „ O dzielnym Dratewce i leniwym smoku”
  • Wewnątrzprzedszkolny konkurs „Niestraszna dynia”
  • Realizacja projektu „Miś z tęczowego przedszkola w świecie polskiej literatury”: Poznanie parków Szczecina jesienią
  • Spacery i wycieczki w obrębie miasta

Listopad:

  • Udział w akcji „Szkoła do hymnu”
  • Międzyprzedszkolny konkurs Pieśni Patriotycznej „ Mały Polak, Wielkie Serce”
  • Wewnątrzprzedszkolny konkurs „ Karmnik dla ptaków”
  • Święto Pluszowego Misia
  • Warsztaty świąteczne dla dzieci
  • Realizacja projektu „Miś z tęczowego przedszkola w świecie polskiej literatury”: Poznanie bajki, książki, słuchowiska lub filmu polskiego z rodzicem
  • Zajęcia otwarte dla rodziców
  • Spacery i wycieczki w obrębie miasta

Grudzień:

  • Udział w akcji „Paka dla zwierzaka”
  • Bal z Mikołajem
  • Jasełka
  • Wigilie grupowe
  • Realizacja projektu „Miś z tęczowego przedszkola w świecie polskiej literatury”: Święta Bożego Narodzenia w naszym kraju, kultywowanie tradycji
  • Spacery i wycieczki w obrębie miasta

Styczeń:

  • Bal karnawałowy
  • Dzień babci i dziadka
  • Realizacja projektu „Miś z tęczowego przedszkola w świecie polskiej literatury”: Co koniecznie trzeba zobaczyć? – stworzenie prezentacji o najciekawszych miejscach
    w Szczecinie
  • Spacery i wycieczki w obrębie miasta

Luty:

  • Realizacja projektu „Miś z tęczowego przedszkola w świecie polskiej literatury”: Rodzinny konkurs plastyczny „Znane zabytki Polski w oczach dziecka”
  • Walentynkowy Bal Czerwonego Serduszka
  • Spacery i wycieczki w obrębie miasta

Marzec:

  • Realizacja projektu „Miś z tęczowego przedszkola w świecie polskiej literatury”: Poznajemy krajobraz, zwierzęta lub rośliny znajdujące się w naszym kraju – praca plastyczna
  • Kolorowa Korowód na powitanie wiosny
  • Dzień kolorowej skarpety – Dzieci z 21 chromosomem są wśród nas
  • Spacery i wycieczki w obrębie miasta

Kwiecień:

  • Błękitny dzień – „ Może jestem inny ale chcę być z Wami”
  • Realizacja projektu „Miś z tęczowego przedszkola w świecie polskiej literatury”: Muzyka w naszym państwie – stworzenie tańca do danego utworu, bądź nauka fragmentu piosenki
  • Zajęcia otwarte dla rodziców
  • Wyjazd do Pleciugi
  • Spacery i wycieczki w obrębie miasta

Maj:

  • Realizacja projektu „Miś z tęczowego przedszkola w świecie polskiej literatury”: Nasze dania kulturowe
  • Dzień Mamy i Taty
  • Spacery i wycieczki w obrębie miasta

Czerwiec:

  • Jubileusz 50 – lecia przedszkola
  • Festyn rodzinny
  • Uroczyste zakończenie edukacji przedszkolnej dla starszaków
  • Dzień dziecka
  • Wycieczka na łono natury

 

VII. Szczegółowe cele wychowawcze do realizacji w roku szkolnym 2023/2024

Z podanych celów głównych wyprowadzone zostały cele szczegółowe programu wychowawczego             z elementami profilaktyki:

  1. Cele dotyczące umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci:
  • zapoznanie i uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków,
  • zapoznanie i wdrażanie dzieci do przestrzegania obowiązujących w placówce
    i społeczeństwie zasad współżycia i współdziałania z innymi,
  • zapoznanie dzieci z konsekwencjami niepożądanych zachowań,
  • kształtowanie umiejętności współpracy i przestrzegania prawidłowych zachowań
    w grupie,
  • rozwijanie umiejętności prawidłowej komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
  • nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów,
  • kształtowanie postawy opartej na szacunku, uczenie zrozumienia potrzeb
    i odrębności drugiego człowieku,
  • rozwijanie i utrwalanie wśród dzieci postawy akceptacji i tolerancji dla odmienności - in poprzez włączanie do grupy rówieśniczej dzieci przybyłych z Ukrainy,
  • rozwijanie empatii,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji i wyrażania ich w sposób konstruktywny,
  • uczenie sposobów właściwego reagowania na emocje i zachowania innych osób,
  • pomoc dziecku w budowaniu „pozytywnego obrazu siebie”,
  • budowanie prawidłowego poczucia wartości,
  • zapoznaniem dzieci ze światem wartości moralnych,
  • kształtowanie niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie postaw (życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności),
  • wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych: dobro, prawda, miłość, piękno,
  • rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła,
  • pomoc w kształtowaniu własnej osobowości i autonomii,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,
  • zachęcanie i umożliwianie dzieciom komunikowania innym własnych uczuć
    i potrzeb,
  • stwarzanie sytuacji pozwalających poznawać mocne strony, talenty, uzdolnienia
    i możliwości.
  1. Cele dotyczące: czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych:
  • rozwijanie dbałości o higienę,
  • wdrażanie do samodzielności,
  • rozwijanie i wspieranie samodzielności dziecka,
  • budzenie wrażliwości na estetykę własną, pomieszczeń i otoczenia,
  • uświadamianie znaczenia kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach.
  1. Cele dotyczące: wychowania zdrowotnego:
  • rozwijanie dbałości o zdrowie własne i innych,
  • rozwijanie postaw prozdrowotnych,
  • kształtowanie u dzieci właściwych postaw w obliczu zagrożenia zdrowia.
  1. cele dotyczące: bezpieczeństwa własnego oraz innych:
  • rozwijanie postaw prozdrowotnych,
  • rozwijanie dbałości o bezpieczeństwo własne i innych,
  • kształtowanie u dzieci właściwych postaw w obliczu zagrożenia życia,
  • wdrażanie dzieci do stosowania zasad bezpieczeństwa w sytuacjach trudnych
    i niebezpiecznych,
  • zdobywanie przez dzieci wiedzy na temat zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
  1. Cele dotyczące: wychowania do poszanowania roślin i zwierząt:
  • kształtowanie wrażliwości na otaczające środowisko naturalne, życzliwego
    i otwartego stosunku do ludzi i przyrody,
  • uświadamianie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń,
  • kształtowanie postaw proekologicznych.
  1. Cele dotyczące: wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego:
  • kształtowanie szacunku dla wartości dziedzictwa kulturowego,
  • wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta,
  • zacieśnienie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym – budowanie pozytywnej relacji: dziecko – nauczyciel – rodzic,
  • kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty – małej i wielkiej ojczyzny oraz tożsamości narodowej i regionalnej.

VIII. Zasady ewaluacji programu wychowawczego

     Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczego. Przedszkole jako instytucja wychowująca przekazuje dzieciom przede wszystkim treści wychowawcze wplecione w rytm życia codziennego, zajęcia i zabawy. Wyposaża małego człowieka w bogaty bagaż norm i zasad postępowania. Kształtuje zatem określone postawy moralne. Cel definiuje się jako oczekiwany stan rzeczy , którego osiągnięcie wspierają działania  nauczycieli i specjalistów.

Ewaluacja przeprowadzona będzie poprzez:

  1. Obserwację zachowań wychowanków i zachodzących w tym zakresie zmian,
  2. Analizę dokumentacji,
  3. Informacja zwrotna od wychowawców i nauczycieli,
  4. Rozmowa z rodzicami,
  5. Wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
  6. Analizy przypadków.
Data dodania: 2024-05-14 13:13:58
Ilość wyświetleń: 114

Kalendarz

Grupy

Zobacz co słychać!
Więcej informacji

Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu, być ciągle czymś zajętym i domagać się — ze wszystkich sił — tego, czego pragnie.

Paulo Coelho

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej