PODSTAWA PRAWNA
Program wychowawczo - profilaktyczny realizowany w Przedszkolu Publicznym nr 38 w Szczecinie opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną i radę rodziców, wynikających z obowiązującej w placówce koncepcji pracy. Istotą działań wychowawczych przedszkola jest współpraca całej społeczności przedszkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w placówce, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą przedszkola, oprócz jego funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z wychowanków oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie dzieci w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej.
Program tworzy spójną całość z przedszkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Przedszkolny program wychowawczo - profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do wychowanków, rodziców i nauczycieli.
Program został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku przedszkolnym, z uwzględnieniem:
Podstawowym celem realizacji programu wychowawczego jest wspieranie dzieci i ich rodziców w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu jest kultywowanie tradycji i ceremoniału przedszkola.
Podstawowe zasady realizacji programu wychowawczego obejmują:
Nasze przedszkole:
III. Sylwetka absolwenta
To dziecko:
Działalność wychowawcza w placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
1) Współdziałanie całej społeczności przedszkolnej na rzecz kształtowania u wychowanków wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
2) Kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność
za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
3) Współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
4) Wzmacnianie wśród wychowanków więzi z przedszkolem oraz społecznością lokalną,
5) Kształtowanie przyjaznego klimatu w placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych , w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i rodzicami,
6) Rozwijanie u dzieci postawy akceptacji i ciekawości poznawczej wobec różnic kulturowych prezentowanych przez dzieci – cudzoziemców,
7) Wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i rodziców,
8) Kształtowanie u dzieci postaw prospołecznych, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu
w życiu społecznym,
9) Przygotowanie dzieci do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej
i europejskiej,
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
Cele programu:
Zadania profilaktyczne programu to:
3.Rodzice:
4.Pedagog specjalny:
- rekomendowaniu dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia aktywnego uczestnictwa wychowanków w życiu przedszkola oraz tworzeniu warunków dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci,
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
wychowawczy przedszkola,
Wrzesień:
Październik:
Listopad:
Grudzień:
Styczeń:
Luty:
Marzec:
Kwiecień:
Maj:
Czerwiec:
VII. Szczegółowe cele wychowawcze do realizacji w roku szkolnym 2023/2024
Z podanych celów głównych wyprowadzone zostały cele szczegółowe programu wychowawczego z elementami profilaktyki:
VIII. Zasady ewaluacji programu wychowawczego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczego. Przedszkole jako instytucja wychowująca przekazuje dzieciom przede wszystkim treści wychowawcze wplecione w rytm życia codziennego, zajęcia i zabawy. Wyposaża małego człowieka w bogaty bagaż norm i zasad postępowania. Kształtuje zatem określone postawy moralne. Cel definiuje się jako oczekiwany stan rzeczy , którego osiągnięcie wspierają działania nauczycieli i specjalistów.
Ewaluacja przeprowadzona będzie poprzez:
Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu, być ciągle czymś zajętym i domagać się — ze wszystkich sił — tego, czego pragnie.
70-021 Szczecin
ul. Włościańska 5